Wednesday, September 10, 2008

Kettősség

Portugália 86-óta az unió tagja, oké mindig is lemaradottabb volt, de aztán beléptünk mi és így előrébb léphetett. Azt hiszem joggal feltételeztem, hogy ami nálunk simán működik vag természetes az itt is megvan, és még modernebb is kicsit.

A lakáshelyzetről már írtam. Tényleg egy csomóban olyan szegényes és régi a berendezés, mint nálunk nem is tudom hány évtizetede, de nem a 80-as évek az tuti. (Az egyik konyha egy vidéki parasztházikóra emlékeztetett, épp a kemece hiányzott csak, ami azért télen nem lenne rossz, mert nem tudom, hogy birok majd ki 16-18 fokot) A házak kívülről szépek, azulejoval (csempével borítottak) de nagyon sokszor omlik a vakolat is... Azt hinném valami nagyon szegény részen járok, aztán elég egy pillanat a kocsikra és rájövök, szósincs róla, csak inkább másra költenek, pl. bmv, merci stb... próbálom felidézni melyik volt a regrosszabb kocsi amit láttam de nem megy, talán egy opel (de nem a régi fajta) Ez már Covilhaban is feltűnt, amikor elmentünk kirándulni egy kis történelemi falucskába, régi kőházak, szűk utcák, bmw a ház előtt, nem épp a fotósok kedvence :D ja és az oka: 10 évnél régebbi kocsit nem érdemes tartani, mert évente többet kéne fizetni érte, mintha vennél újat :)

Aztán itt a tömegközlekedés, modern metro, modern busz, régi hangultos villamosok... Metronál kapuk, buszra csak az első ajtón lehet felszállni, és azt kell mondjam szinte semmi firka, szemét se igazán, inkább egy ingyenes napilap egy elnyűtt példánya. Elég jók az összeköttetések, de semmi sem jár gyakran, még a metro se, csúcsidőben is előfurdulhat 5 perc fölötti várakozás, buszoknál meg átlag 12-25 perc. Persze tábla a megállókról, tömegközlekedés hálózatáról térkép szinte minden megállóban van (épen és egészségesen) És sokhelyen még egy elektronikus tábla is mutatja a következő busz érkézéséig hány perc van. (ezzel azért érdemes vigyázni, hiszen, sokáig mutat pl. 8percet, aztán leugrik 6-ra majd vissza hétre :))
És el ne felejtesem a metron kérgető zenélő bácsikát, szinte ahányszor metrora szállok ősszefutok eggyel... tegnap egy öreg néni jött, de mivel zenét hallgattam nem hallottam mit akar és meg jól nevelt módjára a helyem akartam átadni... na ekkor jöttek rá a metro utasai, hogy külföldi vagyok... 
(ennyiszer még sose kértek tőlem segítséget, mint ebben az egy hétben, akkor mégse vagyok annyira külföldi kinézetű, tegnap egy bevásárlóközpontban egy japán keresett étteremet, najó a többség portugál volt)

Bank... na ez tényleg kiakasztott tegnap, mégis csak nyugaton vagyok és ez a 21.század... szóval ugye ki kell fizetnem a lakbért, mvel nem volt elég készpénzem, hát eljött az ideje, hogy borsos áron felvegyek azATM-ből... behelyezem a kártyát, elkezdi a műveletet majd közli sajnálja, de vegyem ki a kártyát... najó van itt elég van, megyek a Santandet Tottihoz (ezt azér tmár névről ismeretem) itt már a pinkódik jutottam... ekkor már gyanakodtam, így bementem a bankba és előadtam a pnaszom. Erre közlik, hogy ez előfordul, a mastercard!!! kártyáknál sokszor nem jön létre a kapcsolat... és én még azt hittem ez megbízható... hát próbálok másik bankot...
ott meg 200 eurot engedett csak felvenni (nekem 400-500 kellett volna, és igen belefért volna a beállított limitemhez). másik bank másik atmjéből ismét csak 200€-t kaptam.... remek... kétszeresen megfizetve a pénzfelévételt megvan a pénz... (ja igen itt tényleg 200€ az atm limitje, tök mindegy, hogy én mit állítok be a kártyámhoz)

Postán is voltam tegnap. Na ez modern, még bélyeg autómata is van több helyen :) Egyébként a bankautómaták egyrésze alkalmas számla befizetésre, jobban elterjedt ez a befizetési mód mint nálunk, mert itt szinte mindent be lehet így fizetni. (kettősség)

Na és még a hulladék... szelektíven gyűjtjük, van kis kuka a konyhába az organikus cuccokkalnak és egy doboz az ajtónál, minden papírnak (nem csak nagy újságnak), műanyag és konzerv (a joghutros doboztós a sajt csomagolójáig és a konzerves virslinek). 

3 comments:

Turisas said...

A járműveken semmi firka eléggé paradox módon hat az alatta lévő post fényképeit böngészgetve :)

Crest of waves said...

micsoda szep hosszu post. a bankokhoz annyit hozzafuznek, hogy itt amcsiba drive through bank is van :D ahol mindent tudsz szinte intezni. Itt nagyon megy a lustasag. Ja es a keszpenz limit asszem otthon is van 200 E Ft.

Judit said...

Köszi :))
200e még oké lenne de a 200 euró csak 48e Ft... és kétszer kivenni, hogy kitudjam fizetni az albérletet... itt még nincs minden amerikanizálva, mekit is alig látok :)