Sunday, September 28, 2008

Ennek a bejegyzésnek lehet, hogy nem érdemes címet adni, mivel már jó pár napja nem írtam, így most valami összevisszaság jön :))
Na igen a suli elkezdődött, de egyenlőre nem igazán megterhelő, ha összevetem azzal, hogy a külkeren reggeltől estig bent voltam és naponta közel 3 órát utaztam. Az értékelésről annyit, hogy itt lehet választani, hogy a folyamatos vagy az egyszeri vizsgát szeretnénk. A folyamatos a jobb, bent kell lenned 80%-ot és meg kell csinálni a csoport és egyéni dolgokat, de így a végén a vizsga egyszerű. És igen bent kell lenni, mert például ezen a héten még előfordult hogy egy időben volt két órám, én választotta, hogy melyikre megyek, de még óra alatt kaptam egy emailt a nemzk.osztályról, hogy arról lettek tájékoztatva, hogy nem mentem a másik órára, és hogy ez nem jó, mert fontos hogy ott legyek mindegyiken.... :DDDAz osztályzás is máshogy néz ki, 1-20ig vannak a jegyek, ált. 7,5-8-10 kell ahogy hogy átmenjünk. Ezenkívül van még a jegyekhez egy betű skála is rendelve A_B_C_D_E_F. Covilhaban nekem sikerült csak A-t kapnom :)))

Ezalatt a pár hét alatt, hogy már Lisszabonban vagyok, rájöttem, hogy portugálul csak Portugáliában lehet megtanulni portugálok között semmi, anyanyelvű tanár,nyelvkönyv, magnó, portugál tv nem pótolja, hogy megértsem a köznapi beszédet. Itt ugye már nem csak a tanárral beszélek portugálul. És megkell mondani a portugál kiejtés (nem brazil vagy afrikai) nagyon nagyon nagyon nehézen érthető néhány embernél. Amikor spanyolul tanultam majd voltam Spanyolországban vagy találkoztam spanyolokkal elő sem fordult, hogy nem értettem volna őket, pláne ha már meg is ismételték. A portugál nyelv, nem úgy írja a dolgokat, ahogy mondják. Mindent rövidítenek, elharapnak, hogy a nehezen kiejthető orrhangokról már ne is beszéljünk. És persze pár mondat után levágják, hogy nem vagy portugál, míg spanyolnak jobban eltudnám adni magam. Persze, érzem hogy egyre jobban megy. Az emberek mindig meglepődnek hogy húúúú de jól beszélsz portugálul, eztán pár perc után megfeledkeznek róla, hogy én nem vagyok portugál és elkezdenek nagyon zártan beszélni. Ilyenkor megkérem, hogy ismételjék meg lassabban. DE!! a sokukból hiányzik az a képesség, hogy lassan ismételjenek, a szavakat hadarják el újra nagyobb szünettel. Még Marco a brazil lakótársam is mondta, hogy többször kéri ő is a portugálokat ismétlésre és ez neki is feltűnt már. 
Szóval a brazilokat sokkal sokkal jobban értem, ők nem harapnak el betűket, szótagokat. Tényleg érdekel, hogy mennyi idő után tudnék/tudok majd igazi portugál tökéletes kiejtéssel beszélni :DDD Mert az igazán nem vicces, hogy Covilha város nevét még néha az elején itt Lisszabonban többszöri ismétlésre érték csak meg (főleg ha valaki ismerte egyáltalán)

És akkor a spanyolok, csütörtökön volt Orienténél (expo98-ra épült városrész) egy buli az elsőéveseknek. Nagyon sok spanyol jött velünk, így főleg velük beszélgettem este. persze először angolul próbáltam, mert portugál-angol egyidőben még oké megy, de három nyelvet egyszerre fejbe tartani már nehéz. De hamar rájöttem, hogy a spanyolokról alkotott negatív sztereotípiámnál is rosszabbul beszélnek angolul, mert eddig csak a kiejtésükről tudtam. Most már azt is hogy sokan közel 10 év tanulás után se tud pár egyszerű mondatot összerakni. Így szerencsémre pár perc után belerázódtam a spanyolba. Tök jó érzés volt, olyan nyelvet beszélni ami megy folyékonyan és még a szlenget is értem legtöbbször. Ők persze csodálkoztak, hogy túl jól beszélek spanyolul. És megígértették velem, hogy segítek nekik az angollal. Mert hát oké tudom én hogy nem ez én angolom a legjobb, de diploma után ha nem lesz munkám megyek Spanyolországba angol tanárnak :DDDD 

Ja és még egy fontos dolog a végére, aki teheti próbálja ki az egyik lengyel specialitást, Zubrowka, lengyel vodka, alma lé keverve és fahéjjal megszórva, isteniiiiii. És bár közhely, de egy bizonyos pontig az alkohol segít abban hogy több nyelvet beszéljünk egyidőben, keverés nélkül. :) 
na ha már alkohol, akkor szenteljünk neki egy külön bejegyzést :)


No comments: